Zenuwachtig.

In het voetbal zijn supporters en voetballers vaak zenuwachtig. Wat maakt je zenuwachtig? Dat vroeg ik mij zomaar eens af. Nou … Bijvoorbeeld … wat er in het verleden gebeurd is en in de toekomst kan gaan gebeuren. Als je aan nu denkt, valt het allemaal best wel mee.

Maar als je aan zondag denkt, als Feyenoorder, dan kan je al knap zenuwachtig worden. Dan is het makkelijk … Want dan denk je gewoon, wat zal ik nu eens gaan doen? Maar als je je verveeld en aan zondag gaat denken, ja … dan kan je knap zenuwachtig worden.

Zo zou je als voetballer ook moeten denken. Waar is de bal, waar is mijn tegenstander en waar zijn mijn mede spelers? Dan heb je geen tijd om zenuwachtig te worden. Maar als je al aan het eind resultaat gaat denken. En je bedenkt dat je moet winnen. Ja … dan kun je knap zenuwachtig worden.

Stel … je moet tegen Messi spelen. En je gaat je bedenken, wat Messi al allemaal gepresteerd heeft voor jouw wedstrijd. Ja … dan kun je al knap zenuwachtig worden. Wel nee, denk aan nu. Messi mag niet scoren en het maakt niet uit hoe. Hij is gewoon een andere nr 10.

Denk niet aan de toekomst of aan het verleden. Maar denk aan nu. Dan hoef je je nog lang niet zenuwachtig te maken. Wat zal ik nu weer eens gaan doen? 

Zo simpel is het eigelijk. Bij een examen ook. Dan denk je aan het slagen. Ik moet wel slagen. Nee … je moet nu de vragen beantwoorden. Je moet je concentreren op de vragen. Voor de rest niks. Als je rijexamen doet … concentreer je op het verkeer. Verder niks. De rest hoor je wel als je klaar bent. Lekker simpel denken. Nu zijn er nog geen problemen. Waarom in de toekomst dan wel? Ja … Als je daar al aan gaat denken. Dan wordt je zenuwachtig. 

Niks geen Ferrari’s en psychologen. Gewoon zelf een beetje nadenken. Waarom word ik zenuwachtig?

Leave a Reply

